Wanneer drink je welke theesoort? De bewezen gezondheidseffecten van thee

Thee is booming en dat maakt het soms lastig kiezen uit alle soorten die er zijn. Laten we beginnen met te zeggen, dat je vooral de soort moet drinken die je zelf lekker vindt. Het is alleen mooi meegenomen dat sommige theesoorten ook een bewezen positief effect hebben op de gezondheid. Maar welke thee is gezond? Dit blog geeft antwoord op deze vraag.

Theesoorten Puritea

THEESOORTEN

Thee wordt gemaakt van bladeren van de theeplant Camellia sinensis. Thee is verkrijgbaar in verschillende soorten, zoals:
Zwarte thee: dit zijn bladeren die volledige oxidatie hebben ondergaan tijdens het productieproces
Oolong thee: dit zijn bladeren die niet-volledige oxidatie hebben ondergaan tijdens het productieproces
Groene thee: dit zijn bladeren die minimale oxidatie hebben ondergaan tijdens het productieproces
Witte thee: dit zijn de eerste jonge knoppen van de theeplant die geen oxidatie hebben ondergaan tijdens het productieproces

Infusiesoorten Puritea

En dan zijn er ook nog soorten die officieel geen thee genoemd mogen worden, omdat ze niet worden gemaakt van bladeren van de theeplant. Wij noemen het daarom ook ‘infusies’:
Kruideninfusie: dit is een aftreksel van kruiden en/of specerijen
Rooibosinfusie: dit is een aftreksel van gedroogde bladeren van de rooibosplant
Vruchteninfusie: dit is een aftreksel van gedroogde vruchten

Zwarte Thee Puritea

GEZONDHEIDSEFFECTEN

In thee zit veel fluoride en mangaan, die positieve effecten hebben op de gezondheid. Verder bevatten ze flavonoïden, tannines en cafeïne.
+ Fluoride helpt bij de bescherming van tanden. Als fluoride wordt opgenomen door het tandglazuur, zijn de tanden beter bestand tegen tandbederf.
+ Mangaan helpt bij het leveren van energie om bepaalde lichaamsprocessen te kunnen uitvoeren (de energiestofwisseling) en draagt ook bij aan het behoud van sterke botten.
+ Flavonoïden zouden bescherming tegen kanker opleveren doordat ze werken als antioxidant. Er zijn echter nog niet voldoende studies die dit aantonen.
- Tannines kunnen mineralen (zoals calcium en ijzer) binden waardoor ze niet meer beschikbaar zijn voor opname in de darm. Bij een gevarieerde voeding blijkt dit echter geen noemenswaardig effect te hebben.
- Te veel cafeïne kan het moeilijk maken om in slaap te vallen. Thee bevat echter 2 tot 3 keer minder cafeïne dan koffie.
- Door vervuiling tijdens het oogsten kunnen kleine hoeveelheden plantengifstoffen voorkomen. Bij een gevarieerde voeding blijkt dit echter geen noemenswaardig effect te hebben.

Groene thee Puritea

Daarnaast hebben wetenschappelijke onderzoeken ook aangetoond dat thee specifieke effecten kan hebben bij bepaalde ziektebeelden.
+ Er is aangetoond dat het drinken van groene of zwarte thee de kans op een beroerte verkleint.
+ Verschillende onderzoeken tonen aan dat drie koppen groene thee of vijf koppen zwarte thee per dag de bloeddruk verlaagt.
+ Ook is er grote bewijskracht dat drie koppen groene thee per dag het LDL-cholesterol verlaagt. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
+ Aannemelijk is dat het drinken van ten minste vier koppen groene of zwarte thee samenhangt met een lager risico op diabetes type 2.
- Bij mensen met het prikkelbare darmsyndroom (PDS) kan veel thee de darmklachten verergeren. Bij blijvende klachten is het aan te raden met je huisarts te overleggen.

Kruideninfusie Puritea

Naar de effecten van infusies is nog weinig onderzoek gedaan. Het grootste voordeel van infusies is dat ze geen cafeïne bevatten. Let wel op bij sommige kruiden.
+ Omdat kruiden- en vruchteninfusies geen cafeïne bevatten, is dit een perfecte drank voor het slapen gaan.
- Zoethout en sterrenmix kunnen de bloeddruk verhogen. In venkel en anijs zitten bepaalde plantengifstoffen. Bij een gevarieerde voeding blijkt dit echter geen noemenswaardig effect te hebben.

Conclusie: zwarte thee en groene thee hebben de meeste bewezen gezondheidseffecten. Maar ook de andere soorten zijn een heel goed alternatief om aan de 1,5 tot 2 liter vocht per dag te komen. Voor welke soort (en smaak) kies jij? Laat het ons weten via een van onze social media kanalen (Facebook|Instagram)!

Liefs Puritea

Bron: Voedingscentrum. (z.d.). Thee. Geraadpleegd op 22 november 2018, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx