Goed & gezond: vochtbalans op peil houden door thee te drinken

Een mens heeft zo’n 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig. Vocht is belangrijk bij de opname van voedingsstoffen in de darm, het transport van voedings- en afvalstoffen in het lichaam en het regelen van de lichaamstemperatuur. Thee voorziet je lichaam van vocht. En thee (zonder suiker) staat ook nog eens in de Schijf van Vijf. Thee is gezond! Toch verschilt het thee-drink-advies per persoon. Wat is het voedingsadvies voor thee? Dit blog geeft antwoord op deze vraag.

Theesoorten Puritea

VOEDINGSADVIES

Een volwassene heeft zo’n 1,5 tot 2 liter per dag aan vocht nodig. Thee voorziet je lichaam van vocht. Let op, want thee is verkrijgbaar in verschillende soorten. Het advies voor een volwassene:
Zwarte of groene thee: drink drie koppen per dag vanwege de positieve gezondheidseffecten.
Oolong thee: ligt tussen zwarte en groene thee in. Het is daarom aannemelijk dat de gezondheidseffecten voor zwarte en groene thee ook gelden voor oolong thee.
Witte thee: is het minst bewerkt. Het is niet onderzocht of de gezondheidseffecten vergelijkbaar zijn met die van zwarte en groene thee.
Infusies: misschien gelden de gezondheidseffecten van zwarte en groene thee ook voor infusies. Maar dat is niet onderzocht. Daarom geldt het advies van drie koppen thee per dag niet voor infusies. Het drinken van infusies is natuurlijk wel een prima manier om genoeg vocht binnen te krijgen.

Puritea ice tea green

IJsthee: in ijsthee zit vaak veel suiker. Door de hoeveelheid suiker gelden de gezondheidsvoordelen van thee niet voor ijsthee. Wel kun je zelf suikervrije ijsthee maken door thee te laten afkoelen en eventueel smaak toe te voegen met een schijfje citroen, sinaasappel of een takje munt.
Als je thee afwisselt met andere dranken zoals water, gefilterde koffie of zuivel heb je minder kans dat je grote hoeveelheden plantengifstoffen binnenkrijgt. Het is verstandig om uit voorzorg niet lange tijd achter elkaar veel sterrenmix-, zoethout-, venkel-, en anijsthee/infusies te drinken.

CAFEÏNE

Voor cafeïne zijn er adviezen over hoeveelheden per dag waarbij er geen negatieve effecten te verwachten zijn. In het kort gelden de onderstaande adviezen voor thee, als je geen rekening houdt met andere bronnen van cafeïne, zoals koffie:
Gezonde volwassenen kunnen ongeveer 400 milligram cafeïne (13 à 14 kopjes thee) per dag innemen zonder dat er negatieve effecten te verwachten zijn.
Voor kinderen boven de 13 jaar geldt: niet meer dan 4 à 5 kopjes thee per dag.
Kinderen onder de 13 jaar kunnen 1 à 2 kopjes thee per dag nemen.

Zwanger en thee Puritea

ZWANGER

Mag je onbeperkt thee drinken als je zwanger bent of in je borstvoedingsperiode zit? De volgende adviezen gelden voor zwangere vrouwen, vrouwen die borstvoeding geven en baby’s:
Neem niet meer dan 3 à 4 kopjes thee per dag als je zwanger bent of borstvoeding geeft vanwege de cafeïne.
Drink niet meer dan 1 à 2 glazen thee/infusie met zoethout per dag als je zwanger bent, vanwege het bloeddruk verhogende effect van zoethout.
Plantengifstoffen in thee/infusie met venkel of anijs zijn niet goed voor je ongeboren kind. Neem daarom die theeën/infusies met mate.
Het advies voor moeders die borstvoeding geven is om geen thee/infusie met venkel of anijs te nemen.
Geef geen thee/infusie met venkel of anijs aan baby's, bijvoorbeeld tegen darmkrampjes.

Conclusie: het advies is om minimaal drie koppen zwarte thee of groene thee per dag te drinken vanwege de positieve gezondheidseffecten. Maar ook de andere soorten zijn een heel goed alternatief om aan de 1,5 tot 2 liter vocht per dag te komen. Kinderen en zwangere vrouwen wordt geadviseerd niet meer dan drie koppen thee per dag te drinken vanwege de cafeïne in thee. Ook benieuwd wat de gezondheidseffecten van thee precies zijn? Lees dan ook ons blog over de gezondheidseffecten van thee.

Liefs Puritea

Bron: Voedingscentrum. (z.d.). Thee. Geraadpleegd op 26 februari 2019, van https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx