Thee-meditatie

Een thee-meditatie voor ontspanning

Het is goed om af en toe even je drukke dagelijkse routine te onderbreken om stress en spanning te verminderen. Maar niet iedereen ziet het zitten om de dag te onderbreken met een half uur hardcore meditatie in lotushouding. Goed nieuws! Het kan ook eenvoudiger: met een kopje thee. Heb je 10 minuten? Gebruik deze tijd om te relaxen met deze rustgevende thee-meditatie.

enkelwandig-theeglas-sfeer

THEE-MEDITATIE

1. Ga rustig zitten op een stoel aan een tafel. Neem even een moment voor jezelf. Zorg ervoor dat je de aankomende 10 minuten niet lastiggevallen kunt worden, zet je telefoon even op stil of helemaal uit. Voel hoe je zit, hier op de stoel, beide voeten op de grond. Voel de zwaartekracht die jou in de stoel drukt. Voel of er nog lichaamsdelen gespannen zijn en probeer die zo goed mogelijk te ontspannen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een spier stevig aan te spannen en daarna weer te ontspannen.
2. Voor je op de tafel staat het theeglas (bij voorkeur een doorzichtig theeglas). Schenk gekookt water in het glas en voeg daar vervolgens de thee aan toe, een theezakje of losse thee in een thee-ei. Neem vervolgens waar wat er in het glas gebeurt. Misschien dat het water nog wat beweegt. De thee die het water opneemt en zijn kleur aan het water geeft, de kleur die langzaam dalend naar de bodem van het glas gaat. De damp die uit het glas opstijgt, etc.

Theeplant-Puritea-Sri-Lanka

3. Bedenk hoe deze thee hier bij jou op de tafel is gekomen. De mensen die ervoor hebben gezorgd dat jij nu hier een glas thee voor je hebt staan. De teler, de plukkers, de aarde waar de theestruik in staat, de zon, de lucht en de regen die de struik hebben laten groeien, de mensen die de thee gedroogd, ingepakt en naar de Puritea-winkel in Nederland vervoerd hebben, etc.
4. Pak nu het theeglas, let op dat deze niet te heet is. Voel de warmte van het water dat het glas heeft opgewarmd. Ruik eens aan de damp en laat deze door je neus naar binnen stromen. Neem een klein slokje van de thee en slik deze nog even niet door. Zet het glas weer voor je neer op de tafel. Laat de thee door je mond stromen, over je tong, langs je tanden en kiezen. Wat voel je als je dit doet? Wat gebeurt er met de temperatuur van het water? En welke smaken zijn te herkennen?
5. Slik nu de thee door. Misschien dat je dit door je slokdarm naar binnen voelt stromen, naar je maag. Welke smaak is er nu in je mond aanwezig? En in je neus? Is deze nog steeds dezelfde of is deze anders geworden? Neem nu een nieuw slokje thee en herhaal de voorgaande handelingen (zo ver terug als je wilt). Doe dit een aantal keren, totdat het glas helemaal leeg is... of totdat je er klaar mee bent ;)

Conclusie: een gewone dagelijkse activiteit zoals theedrinken is een ideale gelegenheid om een moment van mindfulness in je dag te brengen. Deze thee-meditatie zal je helpen om stress en spanning te verminderen, zodat je er weer even tegenaan kunt. Hoe heb jij deze thee-meditatie ervaren? Laat het ons weten via een van onze social media kanalen (Facebook|Instagram)!

Liefs Puritea